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/ Department of History

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Dyala Hamzah

Vcard

Professeure agrégée

Faculté des arts et des sciences - Département d'histoire

Pavillon Lionel-Groulx office C6110

dyala.hamzah@umontreal.ca

514 343-6111 #42720

Affiliations

  • Membre – CCÉAE — Centre canadien d'études allemandes et européennes
  • Membre – CÉRIUM — Centre d'études et de recherches internationales

Education Programs

  • Literature and Languages
  • Literature and Languages
  • Social Sciences Arts and Music Literature and Languages Humanities
  • Arts and Music Literature and Languages Humanities Social Sciences
  • Humanities Literature and Languages
  • Humanities
  • Humanities
  • Humanities
  • Humanities Social Sciences
  • Humanities Social Sciences Economics and Politics
  • Teaching and Education Sciences Humanities

Courses

  • HST1070 Introduction aux mondes de l'islam
  • HST6648 La Renaissance arabe, espace public fin-de-siècle

Areas of Expertise

My research interests concern the processes of reform and centralization in the Arab provinces of the Ottoman Empire throughout the 19th century (Egypt, Syria, Iraq, North Africa), from a cultural and social perspective. The central role of the press and associations in the emergence of a public space during the Arab Renaissance and the issues of education and citizenship in the colonial and post-colonial periods are central to my research.

At the same time, my work bears on the symmetrical processes of professionalization and the popularization of Islamic expertise in the 20th century. More specifically, I am interested in the institutional and curricular development of mosque-universities such as al-Azhar, Zaytuna and Qarawiyyin, from the 18th century until their nationalization in the 1960s, and also in the legacies and uses of Islamic historiography, philosophy and law in the contemporary period, particularly in nationalism and Islamism.

My current research aims to contribute to the cultural history of Arab nationalism and to define its key institutions: volunteer associations and secret societies; scouting movements; school textbooks.

Student supervision Expand all Collapse all

Sur les rives du Nil : les transformations dans l'agriculture soudanaise durant la colonisation égyptienne de 1821 à 1881 Thèses et mémoires dirigés / 2024 - 2024
Graduate : Beauchamp, Gabriel
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Martin Bertrand, du Maroc à l’Indochine : microhistoire d’un « tirailleur métropolitain » (1943 -1951) Thèses et mémoires dirigés / 2020 - 2020
Graduate : Dehouck, Jacques
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Questions de sources : les janissaires ottomans dans les récits de voyage européens au XVIIIe siècle Thèses et mémoires dirigés / 2018 - 2018
Graduate : Blain, Charles-André
Cycle : Master's
Grade : M.A.
Thèses et mémoires dirigés

Publications Expand all Collapse all

Publications principales

  • Dyala Hamzah (dir.), 2012, The Making of the Arab Intellectual (1880-1960) : Empire, Public Sphere and the Colonial Coordinates of Selfhood (Londres, Routledge).
  • Dyala Hamzah, 2012, « Humanities with an Agenda : Snapshots from the MENA Region », in Jürgen Mittelstrass et Ulrich Ruediger (dir.), Die Zukunft der Geisteswissenschaften in einer multipolaren Welt, Constance : Universitätsverlag, pp. 61-72.
  • Dyala Hamzah, 2008, « Lutte nationale ou fondation étatique ? Les intellectuels palestiniens d’Oslo I à Intifada II ». Revue des Mondes Musulmans et de la Méditerranée n°123 : 161-177.
  • Dyala Hamzah, 2007, « Nineteenth-Century Egypt as Dynastic Locus of Universality : The History of Muhammad Ali by Khalil ibn Ahmad al-Rajabi (d. 1829) », Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East 27.1 (2007) : 62-82.
  • Dyala Hamzah, 2005, « Is There An Arab Public Sphere ? The Palestinian Intifada, a Saudi Fatwa and the Egyptian Press », in Armando Salvatore & Mark LeVine (dir.), Religion, Social Practice, and Contested Hegemonies : Reconstructing the Public Sphere in Muslim Majority Societies, New York : Palgrave MacMillan : 181-206.

Additional Information

Media

Planète Terre - 8 mars - Syrie: les défis de la reconstruction

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