Passer au contenu

/ Département d'histoire

Je donne

Rechercher

Alex Tipei

Vcard

Professeure adjointe

Faculté des arts et des sciences - Département d'histoire

Pavillon Lionel-Groulx local C-6099

alex.tipei@umontreal.ca

514 343-6111 #30104

Expertises

Alex Tipei est une historienne transnationale. Ses recherches portent sur les réseaux d’élites politiques et intellectuels qui ont lié l’Europe du sud-est à la France pendant le XIXe siècle. Elle a obtenu son doctorat à l’Université d’Indiana et elle a eu des postes en tant que chercheure et/ou enseignante aux universités d’Illinois, Princeton, McGill et de Bucarest avant de commencer sa position chez UdeM.

A transnational historian of Europe, Alex Tipei’s research focuses on networks of political and intellectual elites that connected Southeastern Europe (notably the lands that make up present-day Romania and Greece) and France in the early nineteenth century. She received her PhD from Indiana University and held research and teaching positions at the University of Illinois, Princeton University, McGill University, and the University of Bucharest before coming to UdeM.

Publications Tout déplier Tout replier

Manuscrit (en cours):

Influence, Development, Civilization: French Soft Power in Early Nineteenth-Century Eastern Europe and the World

Articles dans les revues scientifiques:

« ‘And Mama Studied with Me’ : Modernization, Gender, and Education in Early Nineteenth-Century Southeastern Europe, » (under review, 2020).

« Audience Matters : ‘Civilization-Speak,’ Educational Discourses, and Balkan Nationalism, 1815-1840, » European History Quarterly, 48:4 (Fall, 2018) : 658-685.

« How to Make Friends and Influence People : Elementary Education, French ‘Influence,’ and the Balkans, 1815-1840, » Modern Intellectual History, 15:3 (Nov., 2018) : 621-649.

« Civilization and the Xenos, » The Workshop (Proceedings of the Indiana Center for Eighteenth-Century Studies) 3(June, 2015) : 41-42.

Autres publications clefs:

« All Humanists Should Go to Prison » Chronicle of Higher Education, September 30, 2016, print & online.

Consultez cette fiche sur :